Israel – ziua 2 (sau ziua 1 continuare)

Am ajuns la hotel pe la 6:30. Cum era programata o excursie pentru ora 8, am facut un dus, am mincat cele doua prajituri lasate ca si „welcome” in camera si am coborit asa spart de somn, pentru excursia de 12 ore prin nordul Israelului. Pe scurt, desi am fost in semi transa de somn toata ziua, a meritat. Ignorind toata istoria, zona nu e neaparat cea mai faina din parcare. Dar faptul ca aproape fiecare deal (sau munte cum zic ei) apare in Biblie, totul devine mult mai interesant. Asa ca o sa consum niste biti cu un rezumat.

Din Haifa am plecat inspre muntele Carmel, care e un fel de dealul Feleacului. Haifa e organizata foarte asemanator cu Barcelona: o latura e direct la mare; dupa aia in vale au o parte industrializata si ceva cartiere; cel mai la est e dealul Carmelului cu zonele rezidentiale mai bogate. Partea industriala e practic Silicon Valley-ul lor: Google, Intel, IBM etc. Zonele rezidentiale de pe linga in schimb is naspa rau: parca au venit emigrantii aia rusi cu blocurile dupa ei… Cum urci pe deal se imbunateste treaba tot mai mult. Sus de tot e fainut: un fel de Sarria sau strada Republicii pentru clujeni. Mai jos e poza unei zone rezidentiale de pe deal.

Haifa pe deal

No bun, pe unul din „virfurile” muntelui Carmel este o manastire crestina a ordinului Carmelit, unde a fost prima oprire. Interesant ca e crestina, ca dealul e clar mai important pentru evrei. In vechiul Testament scrie ca aici i-au spart evreii pe aia care au „ocupat” terenul cit au fost ei in Egipt. Au mai fost multe alte chestii simbolice, gen demonstratii publice ca dumnezeul nostru e mai tare ca al vostru, in care n-are sense sa intru. A fost fain ca am avut cu noi un ghid si un profesor din Haifa care ne-au descris ce s-a intimplat in fiecare loc cu umor fara sa cada in faze naspe, desi banuiesc ca asta ar fi foarte usor aici.

De la manastire am plecat inspre sud. Am trecut prin mai multe sate arabe care ies in evidenta prin saracie, BMW-uri sau macar o masina tunata, chiar daca e pe butuci. Incet, incet am ajuns in Beit She’arim, care e practic un cimitir (sau necropolis pentru intelectuali) din secolul 2-3. Interesant ca si astia erau fani sarcofaguri dar, spre deosebire de egipteni, le ingropau in pesteri facute manual in loc de piramide:

Beit Shearim

De la necropolis am luat-o inspre Bet She’an, un oras roman de la inceputul mileniului I. Foarte fain conservat. Chiar daca multe coloane erau picate (a fost ceva cutremur mai demult) iti puteai imagina bine cum a fost in zilele bune. Inca se pastreaza aproape tot teatrul, strazile principale si, evident, baia publica:

Bet Shean

De aici am luat-o inspre nord si am intrat in Galileea, adica judetul din nordul Israelului. Am trecut prin Cana, adica locul care a generat speechul de la toatele nuntile din Romania, si am ajuns in Nazaret, care acum e un oras aproape 100% arab. Seamana destul de bine cu cartierul arab in Granada, Albazyin, dar e clar mai sarac:

img_9668.jpg

Highlight-ul din Nazaret e biserica unde se zice ca a fost anuntata Maria despre Isus de catre ingeri, also known as Basilica of the Annunciation. E o biserica relativ noua, destul de interasanta (se vede in poza de mai sus). N-am crezut, dar m-am simtit bine sa vad o biserica acolo, in mijlocul debandadei complet aleatoare care e acuma orasul. Partea si mai faina e ca in curte sint tot felul de mozaicuri donate de diferite tari si era si unul din Romania, donat de Ancuta si Toader nustiucum:

img_96521.jpg

Vizita s-a terminat tot in Nazaret cu cina la un restaurant arab, unde am aflat si eu ce inseamna falafel si humus adevarat. Felul doi a fost carne, deci pas, dar m-am umplut oricum cu cele 20 de aperitive care erau toate vegetariene si beton. La cina am stat linga o americanca obsedata de ski. Parerea ei e ca in Vail se schiaza cel mai bine in America. Dupa ea clar mai fain decit in Taos. Tipa e atit de convinsa ca si-a cautat de lucru in Denver si si-a cumparat un loft in Vail. Alta chestie interesanta: a facut o excursia de 90 de zile in Europa, dintre care 60 au fost rezervate pentru ski.

One thought on “Israel – ziua 2 (sau ziua 1 continuare)

Lasă un răspuns

